You are currently viewing ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) – שאלות ותשובות

ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) – שאלות ותשובות

ניתוחים בריאטריים נפוצים בשנים האחרונות בישראל ובמקומות רבים בעולם. מועמדים רבים פונים אל הפתרון הכירורגי במטרה להתחיל בחיים חדשים. יחד עם הפנייה עולות לא מעט שאלות ודילמות שמעסיקות רבים לפני שהם עושים את ההחלטה הסופית ופונים לביצוע הניתוח. הנה כמה מהשאלות הנפוצות יותר והתשובות עליהן.

אילו סוגים של ניתוחים בריאטריים קיימים כיום ולמי הם מתאימים?

ניתוח בריאטרי הוא שם כולל למגוון גדול של ניתוחים, שלכל אחד מהם מאפיינים משלו וכל אחד מהם מתאים למועמדים אחרים. באופן גורף, ניתוחים בריאטריים מתאימים לאנשים בעלי עודף משקל שמסכן את בריאותם ורוצים לרדת במשקל ולהתחיל בשגרה של אורח חיים בריא, החשובה לאחר כל סוגי הניתוחים.

קיימים סוגים שונים של הניתוחים אך ארבעה מהם עיקריים ונפוצים:

ניתוח שרוול – הניתוח מתאים לסובלים מהשמנת יתר חולנית, בעלי עודף משקל משמעותי או BMI  הגבוה מ-50. הניתוח מספק פתרון לאנשים שסובלים מאנמיה או מחלות מעיים או למי עברו ניתוחים מסובכים ואינם יכולים לעבור ניתוחים בריאטרים הכוללים מעקפים. הניתוח פחות מתאים לאנשים שסובלים מצרבות קשות ודלקת בושט כתוצאה מכך.

ניתוח מעקף קיבה – ניתוח המיועד לאנשים בעלי עודף משקל קיצוני ו-BMI גבוה. הניתוח מתאים לאנשים שסובלים ממחלות כמו סוכרת או כולסטרול גבוה ורוצים להתניע מהלך ירידה במשקל שיהיה משמעותי וישפר את בריאותם. הניתוח אינו מתאים למי שסובלים ממחלות מעיים, מבעיה של ספיגת ויטמינים ומי שעברו ניתוחי מעיים רבים בעבר.

ניתוח טבעת מתכווננת – ניתוח מיועד לאנשים שאינם רוצים לעבור הליך בלתי הפיך, כמו זה שמציעים ניתוחי השרוול. הניתוח כולל הנחת טבעת מתכווננת על הקיבה, אשר מכווצת את הקיבה ומונעת אכילה מופרזת. הניתוח מתאים לאנשים בעלי משמעת עצמית גבוהה, המעוניינים בכלי שיעזור להם לשמור על אורח חיים בריא ומשקל תקין.

ניתוח מעקף תריסריון – ניתוח זה מתאים לאנשים בעלי עודף משקל קיצוני ו-BMI הגבוה מ-50. הניתוח אינו מתאים לאנשים צמחונים או טבעונים ומי שסובלים מבעיות ספיגת ויטמינים בגוף. כמו כן, הוא לא יתאים למי שעברו כבר ניתוחי מעיים וסובלים ממחלות מעיים.

מהם שיעורי ההצלחה של הניתוחים?

שיעורי ההצלחה של ניתוחים בריאטריים גבוהים יחסית לשיטות הרזיה שאינן פולשניות (דיאטות, פעילות גופנית, טיפול תרופתי וכדומה). הטיפולים מספקים מענה לאנשים בעלי עודף משקל שהתמודדו לאורך חייהם עם דיאטות ושיטות הרזייה שונות.

יחד עם זאת, חשוב לציין שבכל סוג של הניתוח ישנם אחוזי הצלחה ואחוזי כשלון.

אחוזי הכשלון של ניתוח טבעת עומדים על 50-40%. 70% מהמנותחים שעברו ניתוח שרוול שומרים על משקל תקין לאחר הניתוח. 30% מהמנותחים עולים במשקל או חוזרים למשקלם. 15-20% מהמטופלים שעברו ניתוח מעקף קיבה בגרסה הקלאסית יעלו במשקל לאחר הניתוח. פחות מ10%- לאחר ניתוח מעקף בגירסה של השקה אחד (מיני מעקף) יחזרו למשקל גבוה. כמו כן, גם בניתוח מעקף תריסריון ישנם אחוזי כשלון העומדים על 5% .

שעור ההצלחה גדול יותר בקרב מי שמקפידים על כללי ההתנהגות לאחר הניתוחים ועל שגרה שכוללת אורח חיים בריא, בהתאם לצרכי הגוף לאחר הניתוח.

מהן ההכנות לקראת ניתוח בריאטרי?

לפני ניתוח בריאטרי, עובר המועמד סדרת בדיקות גופניות, צילומי חזה ובטן. בנוסף ישנה התייעצות עם פסיכיאטר או פסיכולוג שבודקים האם המועמד יוכל לעמוד בהשלכות הנפשיות והרגשיות של הטיפול. התהליך יכול להימשך מספר חודשים, בהתאם לקביעת התורים לבדיקות השונות.

איזה סוג הרדמה דורש הניתוח?

הניתוח דורש הרדמה כללית למשך כשעה עד שלוש שעות, בהתאם לסוג הניתוח. ההרדמה חייבת להיות מבוצעת על ידי מרדים מוסמך אשר נמצא בחדר במהלך הניתוח ודואג לתקינות תהליך ההרדמה, כך שלא יווצרו סכנות מיוחדות.

אילו סיכונים יש בניתוח?

כמו כל ניתוח כירורגי, גם ניתוחים בריאטרים עשויים לעורר סכנות מסוימות. מרבית הניתוחים הם ניתוחים לפרוסקופיים, שאינם דורשים חיתוך משמעותי של הבטן, כך שסיכונים רבים שהיו קיימים בעבר אינם קיימים כיום. בין הסיכונים שעלולים להופיע – דימומים, דלף קיבה, תסחיף ריאתי, הקאות, אי ספיגה של ויטמינים – בעיה אשר מטופלת באמצעות מעקב רפואי דיאטני לאחר הניתוח. שיעור הסיכונים הללו פחת בשנים האחרונות באופן משמעותי.

האם הניתוח מכוסה על ידי ביטוחי הבריאות?

הניתוחים הבריאטריים המוצעים כיום כלולים כולם בסל הבריאות. על מנת לקבל כיסוי של עלויות הניתוח יש לפנות בבקשה למימון הניתוח על ידי קופת החולים, לצד בדיקות מתאימות והפניה מרופא שמצא אתכם כמועמדים לניתוח. סכומי הכיסוי או ההשתתפות העצמית משתנים בהתאם למקום שבו אתם מנותחים ולרופא המנתח.

על אף שמדובר בתהליכים כירורגיים דרמטיים מאד, מיליוני אנשים כיום בכל רחבי העולם וגם בישראל נהנים מהתוצאות הטובות שמעניקים הניתוחים. אלו השומרים על אורח חיים בריא לאחר הניתוח, נהנים מחיים חדשים כאנשים בריאים ללא מחלות השמנה.


לשאלות ותשובות נוספות בנושא ניתוחים בריאטרים  – שאלות ותשובות 


נשארתם עם שאלות? רוצים לקבל ייעוץ בדרך להתחלת חיים חדשים? צרו איתנו קשר

ד"ר שמעון ספוז'ניקוב הוא כירורג בכיר בעל ניסיון של שנים בתחום ניתוחי ההרזיה. מאחוריו עשרות ניתוחי מעקף קיבה ושרוול שהעניקו למטופלים שער לחיים חדשים – בריאים יותר.

צרו קשר וקיבעו פגישת ייעוץ במרפאה. זהו הצעד הראשון בדרך לחיים חדשים, בגוף בריא יותר ובלי דיאטות מייאשות.

צרו קשר עכשיו.