You are currently viewing המחלות הנלוות להשמנת יתר

המחלות הנלוות להשמנת יתר

השמנת יתר הפכה בשנים האחרונות למגפה של ממש, כאשר, הבעיה העיקרית הטמונה באותה המגפה, היא הסיכון של הסובלים ממנה לפתח מחלות ובעיות רפואיות – כאשר, במקרים קיצוניים, מחלות אלו אף עלולות להוביל למוות.
האור בקצה המנהרה, בא לידי ביטוי בעובדה שהפחתה במשקל, יכולה לסייע בהעלמת חלק גדול מאותן המחלות.
חשוב לציין, שלא כל אדם אשר סובל מהשמנת יתר, סובל או יסבול בהכרח מהמחלות המדוברות – אך הוא נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בהן – בעיקר, במקרים בהם קיימת במשפחתו היסטוריה המתקשרת לאותן המחלות:

סוכרת סוג 2

סוכרת מהווה את אחת המחלות הנפוצות בקרב אנשים אשר סובלים מהשמנת יתר (בעיקר, במקרים בהם מדובר בהשמנה בטנית). מצב זה נגרם, כתוצאה מרגישות נמוכה יותר לאינסולין בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל – דבר זה גורם לירידה ביעילות של האינסולין ולמצב בו הוא נשאר במחזור הדם, במקום לבצע את תפקידו שהוא לספק אנרגיה לתאים. סוכרת סוג 2 מהווה אף היא גורם לשורה ארוכה של מחלות ובעיות רפואיות נוספות.

דורבן

דורבן, מהוה בעיה רפואית נוספת, אשר להשמנת יתר יש השפעה על התפתחותה – הגורם העיקרי לדורבן הוא נטייה גנטית, אך כשמתלווה לכך השמנת יתר – הסיכון לדורבן גדל בהתאם.
דורבן הוא סוג של דלקת המתפתחת באזור העקב, הסובלים מדרבן, מתלוננים על כאבים עזים, המורגשים בעיקר, בצעדים הראשונים אותם הם מבצעים בבוקר. כיום, קיימות שיטות חדשניות לטיפול בדרבן, כאשר אחת השיטות היעילות ביותר היא, טיפול בגלי הלם לדורבן. בהליך הטיפולי, נעשה שימוש במכשיר המחולל גלי הלם בעצמה גבוהה. פעולת גלי ההלם, היא ריסוק הסתיידויות אשר נמצאות על הגידים ומהוות כמקור לכאבים ולדלקת.

מחלות לב

מחלות לב מהוות כאחד מגורמי המוות הנפוצים ביותר והסובלים מהשמנת יתר, מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות בהן – השמנת יתר, יוצרת עומס על כל מערכות הגוף ועל ידי כך, מקשות על תפקודן התקין.
במקרים רבים, מערכת הלב וכלי הדם נפגעת גם היא, מה שעלול להוביל למחלות לב שונות.

מחלת הסרטן

ע"פ מחקרים, השמנת יתר, מגדילה את הסיכוי ללקות בגידולים סרטניים מסוגים שונים ובין היתר: : סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הלבלב, סרטן הקיבה, סרטן הושט ועוד..  הסיבה לכך, טמונה בכך שאורח החיים של אנשים הסובלים מהשמנת יתר כולל: צריכה של קלוריות רבות, צריכת מאכלים שומניים ופעילות גופנית מועטה, מהווים גורמים המעלים את הסיכון למחלת הסרטן.

כבד שומני

אנשים הסובלים מהשמנת יתר, נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בכבד שומני – הסכנה הגבוהה בכבד שומני, טמונה בעובדה, שלא תמיד ניתן לחוש בסימפטומים המעידים על התופעה וכבד שומני שאינו מטופל עלול להתפתח למחלות מסכנות חיים כגון: סרטן הכבד ושחמת הכבד.

מחלות נוספות
השמנת יתר מתקשרת להופעה של עוד מגוון מחלות ובעיות רפואיות, אשר עלולות להוות את נחלתם של אנשים בכל הגילאים ובין היתר: דלקת מפרקים, מחלת בלאונט, אבנים בכיס מרה, קשיי נשימה והפסקות נשימה בשינה ובעיות בשינה.
כאמור, החדשות הטובות טמונות בעובדה שאת מרבית המחלות הללו ניתן למנוע על ידי הפחתה במשקל ושמירה על מצב זה לאורך זמן רב.